Zo leren wij

Ons onderwijs is ervarings- en ontwikkelingsgericht. Binnen een heldere structuur hebben kinderen mogelijkheden om zelf keuzes te maken. Onze kwaliteit is dat we de kinderen laten ontwikkelen binnen de principes van het Jenaplanonderwijs. De stamgroepleiders (zo noemen wij onze leerkrachten) blijven leren en zich ontwikkelen om binnen de principes van het Jenaplan de kinderen te stimuleren om het beste uit zichzelf te halen.

Het Jenaplanonderwijs is ontwikkeld door Peter Petersen in het Duitse Jena. Kinderen leren en leven er samen in tafelgroepen, niet in rijen, en overleggen en helpen elkaar. In de kring praten kinderen met elkaar als gelijkwaardige gesprekspartners. Ze hebben inspraak in wat ze leren en werken afwisselend samen in verschillende groepsvormen. Er wordt niet alleen binnen, maar ook buiten geleerd en gewerkt. Elk kind is uniek en heeft recht op een eigen identiteit en persoonlijke ontwikkeling. Respect, zelfstandigheid, creativiteit en sociale rechtvaardigheid zijn daarbij belangrijke waarden. De school is een plek waar gesprek, spel, werk en viering centraal staan. Iedereen is medeverantwoordelijk voor de sfeer en samenwerking. Volwassenen en kinderen bouwen samen aan een rechtvaardige, duurzame samenleving. 

Verschil met regulier onderwijs

Op onze Jenaplanschool worden net zo goed vakken gegeven zoals rekenen, schrijven, lezen en taal. We verschillen echter van een reguliere basisschool doordat bij ons een aantal dingen anders gaan. Uitgangspunt is dat we 'samen leven' en daar zijn samen leren en samen werken onderdelen van.

Stamgroep

De kinderen zitten in een stamgroep waar meerdere leerjaren bijeen zitten. Hierdoor wisselen de samenstellingen van de groepen elk jaar. Dit geeft kinderen de kans om elk jaar opnieuw een andere rol of plaats in de sociale groep te verwerven. Kinderen leren elkaar te helpen en respect voor elkaar te hebben ongeacht de leeftijd, de afkomst of sociale status van ouders.  Binnen een heldere structuur hebben kinderen de vrijheid om bepaalde keuzes te maken en eigen invullingen te geven aan zaken die zij belangrijk vinden.

Vieringen

Op onze Jenaplanschool zijn vieringen een belangrijk onderdeel van het schoolleven. Ze brengen kinderen, leerkrachten en ouders samen om stil te staan bij bijzondere momenten. We vieren de start en afsluiting van projecten met presentaties, muziek of toneel, waarbij kinderen laten zien wat ze geleerd hebben. Ook staan we stil bij persoonlijke gebeurtenissen, zoals verjaardagen of afscheid nemen. Culturele en religieuze feesten uit verschillende tradities krijgen aandacht, zodat kinderen elkaars achtergrond leren kennen en respecteren. Door samen te vieren, versterken we de verbondenheid binnen de school en waarderen we de diversiteit in onze gemeenschap. Vieringen zijn momenten van ontmoeting, reflectie en plezier. Ze maken het leren betekenisvol en zorgen voor een warme, inclusieve sfeer in de school.

Gesprek

Gesprekken vormen, samen met werk, spel en viering, een van de vier pijlers van het Jenaplanonderwijs. In de kring praten we dagelijks met de kinderen over wat hen bezighoudt, wat ze leren en wat er speelt in de groep of de wereld. Iedereen wordt gehoord en serieus genomen, wat bijdraagt aan een veilige sfeer en sociale ontwikkeling. Door deze gesprekken leren kinderen luisteren, hun mening vormen en respectvol omgaan met verschillen. Ook tijdens projecten en lessen is er veel ruimte voor dialoog, samenwerking en het stellen van vragen. Zo ontwikkelen kinderen niet alleen kennis, maar ook kritisch denken en betrokkenheid bij elkaar en hun omgeving.

Digitale geletterdheid

In onze steeds digitaler wordende samenleving is het belangrijk dat kinderen niet alleen leren omgaan met computers en tablets, maar ook begrijpen hoe digitale media werken. Op school besteden we daarom structureel aandacht aan digitale geletterdheid.

Digitale geletterdheid bestaat uit vier onderdelen: ict-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. Dat betekent dat kinderen leren hoe ze veilig en effectief digitale middelen gebruiken, hoe ze betrouwbare informatie kunnen vinden, en hoe ze kritisch nadenken over wat ze online zien. Ook leren ze basisprincipes van programmeren en hoe technologie werkt.

We zorgen ervoor dat deze vaardigheden op een natuurlijke manier verweven zijn in ons onderwijs. Zo bereiden we onze leerlingen stap voor stap voor op een toekomst waarin digitale vaardigheden onmisbaar zijn – op school, in hun vervolgopleiding en in de maatschappij.

Engels

Vanaf de bovenbouw krijgen onze leerlingen structureel Engels met de methode Stepping Stones. Deze methode sluit goed aan bij de belevingswereld van kinderen en biedt een stevige basis in luisteren, spreken, lezen en schrijven. In de lessen is veel aandacht voor actief taalgebruik, met afwisselende werkvormen zoals dialogen, liedjes, spelletjes en opdrachten die uitnodigen tot spreken. Zo bouwen leerlingen stap voor stap aan hun zelfvertrouwen en vaardigheden in het Engels, als voorbereiding op het voortgezet onderwijs en de internationale wereld van nu.

Bewegen

Beweging speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Daarom vinden we het op onze school belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om regelmatig te sporten en te bewegen. Alle groepen krijgen twee keer per week gymles van een vakleerkracht. Tijdens deze lessen werken de kinderen niet alleen aan hun motorische vaardigheden, maar ook aan spelinzicht, samenwerking en zelfvertrouwen.

Ook de kleuters doen volop mee. Ook zij krijgen gymles van een vakleerkracht. Daarnaast worden er aan de kleuters ook gymlessen verzorgd door de stamgroepleiders die opgeleid zijn om kleutergymlessen te verzorgen. De lessen zijn afgestemd op hun leeftijd en stimuleren op een natuurlijke manier hun motoriek, evenwicht en coördinatie.

Gezonde School

We vinden het belangrijk dat kinderen leren om gezonde keuzes te maken, ook als het gaat om eten en drinken. Voor het tienuurtje en de lunch nemen de kinderen zelf eten en drinken mee van huis. We adviseren ouders om hierbij zoveel mogelijk gezonde producten mee te geven, passend bij de richtlijnen van het Voedingscentrum. Dat betekent bijvoorbeeld volkorenbrood, fruit, groente, water of melk. Snoep, snacks en frisdranken horen hier niet bij. Als een kind toch iets meeneemt wat niet binnen deze afspraken valt, gaat het ongeopend weer mee terug naar huis in de broodtrommel.